Z archívu: Yanis Varoufakis: Globální minotaurus

Z archívu DAV DVA vyberáme recenziu na zaujímavú knihu Yanisa Varoufakisa, Globální minotaurus.

Meno autora bolo v uplynulom období skloňované vo všetkých pádoch. Napriek krátkej, iba štvormesačnej anabáze vo funkcii gréckeho ministra financií utkvel v pamäti európskej verejnosti ako ostrý kritik vedenia EÚ a dôrazný obhajca záujmov krachujúceho Grécka. Stal sa dokonca jablkom sváru v procese náročných rokovaní, kameňom, na ktorý opakovane narážala kosa európskej Troiky v nepochopiteľnej snahe nanútiť Grékom opakovaný dlhový twister.

V knižke, ktorú vydalo vydavateľstvo Rybka Publishers (2013), sa popredný svetový ekonóm zameriava na globálnu ekonomiku, „svoje“ Grécko spomína len okrajovo, v kontexte celosvetového diania. Varoufakis nepatrí k tým, ktorí si mastia grafomanské egá prehnane kvetnatými formuláciami, snaží sa polopatisticky ozrejmovať príčiny finančnej krízy, ako aj samotný spôsob fungovania globálnej ekonomiky. Odhaľuje tajomstvo dlhoročného privilegovaného postavenia USA, paradoxne profitujúceho z dvojitého deficitu (obchodného i rozpočtového).

Výsledkom tejto politiky je astronomický americký dlh, ktorý už presahuje neuveriteľných 18 biliónov dolárov, pričom táto suma predstavuje takmer tretinu z celosvetového dlhu. Osvetľuje, akú úlohu zohrali v predvečer gigantickej krízy v roku 2008 finančné trhy Wall Street ako aj umelo udržiavaná hodnota dolára. Iste, pri lúskaní knižky sa zídu aj základy z ekonomiky, finančníctva či prehľad v politickom dianí, ale vďaka nápaditým metaforám, kreatívnym podobenstvám z mytológie a rôznym zjednodušeným modelom pochopí základné myšlienky každý laik.

Pre DAV DVA v roku 2017 napísal Tomáš Bóka